środa, 6 marca 2013

Ruth...nadchodzi...

Seria Wydawnictwa MG Pierwsze polskie wydanie, w której znalazły się nigdy wcześniej niewydane powieści sióstr Brontë okazała się dużym sukcesem czytelniczym.
Podążając tym samym tropem, wydawnictwo proponuje  nigdy dotąd niewydaną w Polsce powieść Elizabeth Gaskell - autorki tak znanych i wspaniale zekranizowanych książek, jak Północ i południe oraz Żony i córki
Moje recenzje obu książek  
Warto przy tym wiedzieć, że Elizabeth Gaskell była przyjaciółką Charlotte Brontë.

RUTH to pełen współczucia portret „kobiety upadłej”, śmiało przeciwstawiający się ówczesnym poglądom na temat tego, co grzeszne i nieprawe.
Tytułowa bohaterka, Ruth Hilton, to młoda, naiwna dziewczyna, sierota, która zarabia na swe utrzymanie jako szwaczka. Gdy traci posadę i dach nad głową, oczarowany jej urodą i skromnością dżentelmen proponuje dziewczynie schronienie i pociechę. Szczęście nie trwa długo, zdruzgotana i zhańbiona Ruth otrzymuje jednak szansę na nowe życie pośród ludzi, którzy ofiarują jej miłość i szacunek. Kiedy Bellingham ponownie wkroczy w życie Ruth, dziewczyna zmuszona będzie dokonać niemożliwego wyboru pomiędzy akceptacją ze strony ogółu a osobistą dumą.
Elizabeth Gaskell kreśli niezwykłe postaci na tle wrzosowisk wiktoriańskiej Anglii.


Ruth ukaże się 20 marca.  Ja już książkę zamówiłam.

Sama autorka była także niezmiernie ciekawą postacią...
 
Elizabeth Cleghorn Gaskell, ur. 28.09.1810r. - zm. 12.11.1865r., często nazywana po prostu Panią Gaskell, angielska pisarka z czasów wiktoriańskich. Najbardziej znana jest z biografii pisarki Charlotte Bronte. Jej powieści są portretem życia różnych warstw społecznych. Elizabeth większość dzieciństwa spędziła w Cheshire, gdzie mieszkała z ciotką, panią Hannah Lumb, w Knutsford, miejscowości będącej pierwowzorem Cranford z powieści pod tym samym tytułem.
Spędziła również trochę czasu w Newcastle upon Tyne (z wielebnym Williamem Turnerem) i w Edynburgu. Jej macocha była siostrą szkockiego artysty, Williama Johna Thomsona, który specjalizował się w miniaturach i w 1832 namalował słynny portret Elizabeth. W tym samym roku Elizabeth poślubiła Williama Gaskella, pastora kaplicy unitariańskiej na Cross Street w Manchesterze, który robił karierę jako pisarz. Miesiąc miodowy spędzili w Północnej Walii, zatrzymali się u wuja Elizabeth, Samuela Hollanda, który mieszkał blisko Porthmadog.Gaskellowie zamieszkali w  Machesterze mieście przemysłowym, które było inspiracją do pisania powieści. Mieli kilkoro dzieci: córkę, która urodziła się nieżywa w 1833 roku, następnie była Marianne (1834), Margaret Emily (1837), znaną jako Meta, Florence Elizabeth (1842), Williama (1844-1845) i Julię Bradford (1846). Florence poślubiła w 1862 roku adwokata Charlesa Cromptona.
Po publikacji pierwszej książki w 1850 roku wynajęli willę w Plymouth Grove, gdzie Gaskell żyła przez 15 lat - aż do swojej śmierci. Wszystkie jej książki, prócz jednej, zostały napisane w Plymouth Grove.
Gaskell zmarła w Holybourne w Hampshire w 1865r. w wieku 55 lat. Dom w Plymouth był w posiadaniu rodziny Gaskell do 1913r.
Mam nadzieję, że wszystkie jej powieści zostaną stopniowo u nas wydane....

  • Powieści
Mary Barton (1848)
Cranford (1851-3) (polskie wydania: Panie z Cranford, Czytelnik, 1970; Cranford, Poligraf, 2012)
Ruth (1853)
North and South(1854-5) (polskie wydanie: Północ i Południe, Świat Książki, 2011)
Sylvia's Lovers  (1863)
Cousin Phillis (1864)
Wives and Daughters: An Everyday Story (1865) (polskie wydanie: Żony i córki: historia codzienna, Świat Książki, 2012)
Opowiadania
Christmas Storms and Sunshine (1848)
The Squire's Story (1853)
Half a Life-time Ago (1855)
An Accursed Race (1855)
The Manchester Marriage (1858), rozdział "A House to Let", napisanej wspólnie z Charlesem Dickensem, Wilkie Collinsem i Adelaide Anne Procter
The Half-brothers (1859)
The Grey Woman (1861)

8 komentarzy:

  1. Sama mam ogromną ochotę na tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nastawiałam się na Ruth, ale potem stwierdziłam, że akurat ta książka Gaskell mnie nie interesuje. Fabuła nie dla mnie. Poczekam na inne:)

    OdpowiedzUsuń
  3. O! Ciekawe :). Kolejna książka do przeczytania :)...

    OdpowiedzUsuń
  4. Już nie mogę się jej doczekać, uwielbiam styl Gaskell :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Z niecierpliwoscia wyczekuje tej ksiazki. Mam "zaoszczedzone" "Zony i corki", wiec moge zaczac czytac w oczekiwaniu na "Ruth" :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Jeszcze nie miałam okazji sięgnąć po twórczość Gaskell, ale mam nadzieję, że liczne pochwały pod jej adresem nie są przesadzone i mnie również jej proza przypadnie do gustu:)
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  7. Mam w planach powieści tej pisarki od dawna, naprawdę od dawna. Mam nadzieję, że w końcu coś z nich wyjdzie :P

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja też zamówiłam i już nie mogę się odczekać :)

    OdpowiedzUsuń

Bez czytania będą usuwane komentarze zawierające spamy, linki do innych blogów. Mój blog, to nie słup ogłoszeniowy.