sobota, 11 lutego 2023

Ucieczka Sigmunda Freuda

 



Wydawnictwo Zysk i S-ka, Moja ocena 5,5/6
Bardzo ciekawie napisana, ukazująca mało znane dotąd aspekty życia Sigmunda Freuda. Książka opowiada o dramatycznej ucieczce sędziwego Sigmunda Freuda i jego rodziny z okupowanego przez nazistów Wiednia.Niby wszyscy, którzy interesują się życiem bohatera wiedzą o jego ucieczce, ale szczegóły zna mało kto. David Cohen swoją książką wypełnił tę lukę.
Mamy 1938 rok, moment tuż po Anschlussie Austrii, naziści panosza się nad Dunajem, Wiedeń nie jest tym samym miastem jakim był jeszcze kilka miesięcy wcześniej. Dla Żydów, nawet tak sławnych jak Freud, nie ma tam miejsca.
Nienawiść samego Hitlera, nazistów i gestapo do żydowskiej (czyli w podtekście nic nie wartej psychoanalizy i samego Freuda) była ogromna, wręcz niewyobrażalna. Freud wg. nich uosabiał to, czym najbardziej gardzili. Uczony nie mógł liczyć na spokój, na to, iż przeżyje. Bez wątpienia dłuższe pozostanie w Austrii skończyłoby się śmiercią w obozie koncentracyjnym Freuda i jego bliskich. Razem z rodziną uczony postanawia uciec z Wiednia. Jednak jak tego dokonać?
Rodzinie uczonego pomaga Anton Sauerwald, wielbiciel Hitlera, dotąd zarządca majątku Freudów. Ta pomoc przychodzi z zupełnie nieoczekiwanej strony. Dlaczego Sauerwald, zagorzały nazista, pomógł Żydowi? Jak to wszystko przebiegło? Tego dowiecie się z tej doskonale udokumentowanej i świetnie napisanej, wręcz porywającej książki.
Tym, co jako pierwsze rzuca się w oczy jest fakt, jak wiele trudu zadał sobie autor książki, ile archiwów, zapisków, materiałów zdobył, przebadał. Jego książka jest bardzo bogato i porządnie udokumentowana.
Poza tym jest niezwykle mocno osadzona w historycznym, politycznym i obyczajowym kontekście. Cohen opowiada bowiem nie tylko o ucieczce Freuda, ale także, a może przede wszystkim, o ówczesnej sytuacji politycznej, gospodarczej i kulturowej w Austrii i pozostałej części Europy.
Ucieczka Sigmunda Freuda to bardzo dobra książka. Jednak nie wszystkim przypadnie ona do gustu. Nie jest to pozycja beletryzowana, nie ma w niej fabularnej narracji. To zbiór faktów, analiz dokumentów, źródeł historycznych i prac innych badaczy. To takie doskonale opracowane naukowe kompedium, które osobom lubiącym ten styl książek, da wiele przyjemności. Gorąco polecam. Ja jestem zachwycona.


3 komentarze:

  1. Ta książka faktycznie brzmi bardzo ciekawie! Moja mama uwielbia taki klimat, więc chyba dostanie w prezencie, a ja później od niej będę pożyczać. ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem zachwycona tą recenzją, zaraz będę szukać książki. Uwielbiam tak solidnie opracowane biografie znanych ludzi.

    OdpowiedzUsuń
  3. To bardziej publikacja dla mojej drugiej połówki, niż dla mnie.

    OdpowiedzUsuń

Bez czytania będą usuwane komentarze zawierające spamy, linki do innych blogów. Mój blog, to nie słup ogłoszeniowy.