poniedziałek, 16 maja 2016

W dół - Tim Johnston

Wydawnictwo Marginesy, Ocena 5/6
Recenzja mojego męża.

Uwaga na wstępie, owszem W dół to thriller, ale hmm jakby to określić..niesamowicie statyczny, fabuła niezmiernie wciągająca, ale akcja rozwija się w tempie ślimaka, w zasadzie prawie w ogóle jej nie ma. Piszę o tym tylko dlatego, iż wiele osób czytających opis na okładce książki, iż dot. zniknięcia Caitlin, nastoletniej córki Courtlandów, małżeństwa które wybrało się na biwak w lesie we wspaniałych Górach Skalistych, oczekuje bieganiny, akcji z psem tropiącym, załamywania rąk, miotających się policjantów, czyli jednym słowem amerykańskiej akcji. Nic z tego.
Ta książka owszem opowiada o zniknięciu dziewczyny, o tym co potem, ale przede wszystkim opowiada o..kwintesencji zła. W dół jest bowiem tak mroczne, tak ponure, tak przesiąknięte złem, tak smutne i w tym wszystkim tak sugestywnie napisane, iż momentami przeraża.
W trakcie dochodzenia, rekonstrukcji wydarzeń na jaw wychodzą różne (mniejsze lub większe- tych ostatnich najwięcej) grzechy, grzeszki, wady Courtlandów (w tym także sprawy dot. samej zaginionej). Czy coś z tej bogatej palety przewinień, uchybień, zaniechań rodziny miało wpływ na to co się stało?
W dół to mocny thriller, thriller psychologiczny w pełnym tego słowa znaczeniu. Ogromnym plusem jest przedstawienie sylwetek, wewnętrznych zmagań, wydarzeń z przeszłości wszystkich uczestników dramatu. Johnston ukazuje wszystko co dotyczy bohaterów w doskonały sposób, umiejętnie buduje napięcie, doskonale ukazuje sylwetki Courtlandów z okresu bieżącego, tuż przed zdarzeniem i z czasów dużo wcześniejszych. Po mistrzowsku także prezentuje wewnętrzne przeżycia rodziny oraz wszechobecny smutek, przerażenie.
Dodatkowej porcji smutku dodaje to co stało się z poszczególnymi członkami rodziny po zaginięciu Caitlin.
Mimo ewidentnego braku przemocy, Tim Johnston tak snuje opowieść, iż przeraża, bardzo mocno przeraża. Niezwykła umiejętność, bardzo sugestywny styl pisania.
Taką wisienką na torcie jest zakończenie, zaskakujące.
Napisałem na wstępie, iż akcja rozgrywa się w Górach Skalistych. To prawda. Takie umiejscowienie fabuły połączone ze stylem pisarskim Tima Johnstona dało efekt w postaci wspaniałych obrazów przyrody, które są dodatkowym atutem książki.
Gorąco zachęcam do lektury. Bardzo dobra, mocna, mroczna książka, która w wyjątkowy sposób opisuje koszmar każdego rodzica. 


Za książkę dziękuję Księgarni Internetowej i Stacjonarnej Platon (klik) 
http://platon24.pl/ksiazki/w-dol-99022/
 Ebook do kupienia w doskonałej cenie tutaj (klik)
http://www.eplaton.pl/ebook-w-dol-tim-johnston,b104292.html

4 komentarze:

  1. Książka zbiera bardzo dobre recenzje i mam ją już na czytniku :) Tylko czasu na lekturę brak.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja też myślałam, że będzie dynamicznie, ale szybko przestawiłam się na styl Johnstona. Książka jest świetna!

    OdpowiedzUsuń
  3. Jeśli chodzi o czas (albo o jego brak), to mam tak samo. Wprawdzie jestem na dłuższym L4, w perspektywie są wakacje, ale stos książek do przeczytania nie zmniejsza się. "W dół" zbiera dobre recenzje, prawie wszyscy chwalą, stosik rośnie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo przekonuje mnie ten sugestywny styl pisarza. Muszę przyznać, że mam ogromną ochotę przeczytać tę książkę.

    OdpowiedzUsuń

Bez czytania będą usuwane komentarze zawierające spamy, linki do innych blogów. Mój blog, to nie słup ogłoszeniowy.