wtorek, 14 kwietnia 2020

Księga papieży - Kazimierz Dopierała

Wydawnictwo Zysk i S-ka, Moja ocena 6/6
Doskonale napisana, imponująca nie tylko rozmiarami (1112 str.), ale przede wszystkim opracowaniem i dopracowaniem tematu pozycja. Poza tym po prostu ciesząca oko, bo pięknie wydana.
Jest to mistrzowsko i z niebywałym wprost rozmachem nakreślona historia  papiestwa i Kościoła Katolickiego. Autorem jest znany i ceniony profesor historii Kazimierz Dopierała.
Jest to drugie wydanie tej książki. Pierwsze miało miejsce w 1996 roku.
Obecne wydanie zostało uzupełnione historią dwóch ostatnich papieży, czyli Franciszka i Benedykta XVI.
Osią Księgi... są historie wszystkich papieży z okresu dwóch minionych tysiącleci, poczynając od Św. Piotra, a na Franciszku kończąc.
Głowa Kościoła Katolickiego, najważniejsza w nim osoba, tworząca historię. Nic dziwnego, iż Księga... opowiadająca o piastujących to stanowisko automatycznie opowiada historię Kościoła i chrześcijaństwa.
Sylwetki bohaterów pokazane są w kontekście historyczno-politycznym, ale także, jako wpływające na wszelkie sfery ludzkiego życia. 
Na początku Księgi... umieszczono listę papieży w porządku alfabetyczno-chronologicznym. Bardzo to ułatwia odnalezienie postaci, która nas interesuje.
Ciekawym jest także zamieszczenie biogramów antypapieży, 
Cennym jest nie tylko drobiazgowe, niezwykle dokładne ukazanie sylwetek kolejnych papieży, ale także różnych ciekawostek z nimi związanych, ich stylów sprawowania władzy i tego, jakie piętno odcisnęli na Kościele Katolickim, na wierze, religii i samych wiernych.
Jest to niezwykle obszerna pozycja. Liczy 1112 stron. 
Niemożliwym i niezwykle męczącym byłaby nawet próba przeczytania całej tej pozycji. Ja skupiłam się na kilku sylwetkach papieży, którzy z różnych względów najbardziej mnie interesują. Już taka pobieżna, cząstkowa lektura dała mi obraz tego, jak doskonałym dziełem jest Księga papieży
Dzieje papieży liczą ponad 2000 lat, wkroczyły jakiś czas temu w XXI wiek. Warto je poznać. Szczerze polecam.

4 komentarze:

  1. Ta książka przewija mi się w internetach już od jakiegoś czasu i jak na razie mam co do niej mieszane odczucia - chociaż aktualnie coraz bardziej mam ochotę po nią sięgnąć.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawe! Ostatnio właśnie na studiach uczyłam się o tych chlubnych (i nieco mniej chlubnych) faktach z historii papiestwa. Zaciekawił mnie zwłaszcza wątek Przepowiedni Malachiasza.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Tego nie widziałem, acz zapewne się zaopatrzę, skoro warto. Tak z ciekawości, zamieszczono Stefana II? Bo nie miał ingresu, w związku z tym, po soborze często go nie ma w spisach. Jestem ciekaw, jak jest tutaj.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest Stefan II :) Warto. Świetna, dopracowana w każdym calu pozycja.

      Usuń

Bez czytania będą usuwane komentarze zawierające spamy, linki do innych blogów. Mój blog, to nie słup ogłoszeniowy.