czwartek, 12 sierpnia 2021

Opowiadania prawie wszystkie - Edgar Allan Poe

 

Wydawnictwo Marginesy, Moja ocena 5,5/6
Ostatnie opowiadanie właśnie przeczytane. Co to była za lektura... Opowiadania prawie wszystkie to książka zachwycająca każdego miłośnika grozy w klasycznym wydaniu i wielbiciela prozy Edgara Allana Poe.
Znajdziemy w niej wszystko to za co tak lubimy tego autora. Mamy więc prawdziwą grozę, unikalny i specyficzny klimat, wyjątkowo odczuwane przez postaci doznania, głównie zmysłowe, wspaniałe postaci, genialnie wykreowane. Edgar Allan Poe nie bez kozery jest nazywane ojcem literatury grozy. Mimo upływu wielu lat od czasów napisania tych opowiadań czytałam je z prawdziwą przyjemnością, wielką przyjemnością. To była prawdziwa rozkosz czytelnicza.
Książka zawiera 39 genialnych, mistrzowskich i wyjątkowych w każdym calu opowiadań. Przesycone grozą, wyjątkowym klimatem i tak charakterystyczną dlatego autora fascynacją śmiercią. Mimo, iż opowiadania są pełne głównie grozy, elementów horroru to jednak nie brak w nich także elementów humorystycznych. Poe jednak mistrzem był. Potrafił łączyć grozę ze śmiechem w wyjątkowy sposób. Oczywiście jest to czarny humor, ale połączenie z klasycznym horrorem i mrocznymi elementami opowieści detektywistycznej tworzy mieszankę iście wybuchową.
Poe genialnie i niezwykle plastycznie kreśli swoich bohaterów, po mistrzowsku oddaje klimat i kontekst wydarzeń, snuje niedopowiedzenia, oplata czytelnika siecią grozy i ciekawości, podsuwa tropy tylko po to żeby zwodzić na manowce. Majstersztyk.
Dodatkowo opowiadania przyozdobione są wspaniałymi rysunkami, które idealnie wplatają się w klimat książki i dopełniają grozy. Całość mistrzowska i niezwykle klimatyczna. Do czytania od razu, na jeden raz lub (tak jak ja to zrobiłam) co kilka dni 1 opowiadanie. Dawkowałam sobie przyjemność.
Książka, którą powinien mieć każdy wielbiciel twórczości Poe, a przeczytać każdy ceniący doskonałą, wyjątkowa prozę. Wiem, wiele osób nie lubi opowiadań. To niby za krótkie formy. Jednak wierzcie mi, Edgar Allan Poe tworzył opowiadania ze wszech miar wyjątkowe i warte uwagi. Polecam.


1 komentarz:

Bez czytania będą usuwane komentarze zawierające spamy, linki do innych blogów. Mój blog, to nie słup ogłoszeniowy.