piątek, 17 lutego 2012

Obrabowano Muzeum w antycznej Olimpii.

Znalazłam w sieci artykuł, który mnie zaszokował.  Obrabowano muzeum w Olimpii. Zginęły bezcenne eksponaty.
Szok w Grecji. Uzbrojeni w kałasznikowy złodzieje skradli z Muzeum Archeologicznego w Olimpii kilkadziesiąt bezcennych eksponatów. Policja i pracownicy muzeum nie podali jeszcze, które z eksponatów skradziono, ale mówi się nawet o 65 bezcennych dziełach sztuki z brązu i gliny, a także złotym pierścieniu pokazywanych w miejscu, gdzie narodziła się idea igrzysk olimpijskich. Wszystkie eksponaty mają wielką wartość dla kultury światowej. Policja podjęła pościg za złodziejami. Grecki minister oddal się do dyspozycji premiera i udał się na miejsce zdarzenia. Grecki minister kultury już podał się do dymisji. Na razie niewiele wiadomo o samym włamaniu, poza tym, że złodzieje (mówi się o dwóch) około 7.30 wpadli do budynku z karabinami w rękach. Sterroryzowali prawdopodobnie kobiecą ochronę obiektu i pod lufami karabinów kazali jej prowadzić się do środka. Następnie związali i zakneblowali ochronę, zaczęli roztrzaskiwać gabloty, by wydobyć dzieła sztuki, po czym uciekli z łupami w rękach.
Muzeum archeologiczne w Olimpii jest jednym z najważniejszych muzeów w Grecji. Pokazuje ono długą i ciekawą historię najbardziej uświęconego sanktuarium starożytności, sanktuarium Zeusa, ojca Bogów i Ludzi, miejsca gdzie narodziła się idea igrzysk olimpijskich. Bogactwo i różnorodność zabytków spowodowało, że stanowisko archeologiczne w Olimpii zostało wpisane na listę światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO. Stała ekspozycja w muzeum zawiera znaleziska pochodzące z wykopalisk.
Zszokowało mnie to z kilku powodów: po 1. mam fioła na punkcie historii i kultury Grecji antycznej,  łapy bym dosłownie poucinała takim złodziejom, po 2. z wykształcenia jestem mgr Archeologii Śródziemnomorskiej,  po 3. pracę mgr pisałam właśnie z antycznej Olimpii, a po 4.  Olimpia z wielu względów jest mi szczególnie bliska.
  •  Muzeum w Olimpii jest poświęcone historii igrzysk olimpijskich. Rocznie odwiedzają je setki tysięcy osób. 10 maja mają się odbyć uroczystości zapalenia ognia olimpijskiego przed igrzyskami w Londynie.
Poniżej sale muzealne + info na żywo ci się dzieje w Olimpii i filmik z antycznej Olimpii.

 
Sale w Muzeum w Olimpii.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Bez czytania będą usuwane komentarze zawierające spamy, linki do innych blogów. Mój blog, to nie słup ogłoszeniowy.