poniedziałek, 3 lipca 2023

Chłopki. Opowieść o naszych babkach

 



Wydawnictwo Marginesy, Moja ocena 6/6
Książkę podczytywałam przez ostatnie dni, we fragmentach, rozkoszując się treścią, przygotowaniem merytorycznym, opracowaniem. W każdym aspekcie książka jest wspaniała.
Chłopki to kolejna książka autorstwa Joanny Kuciel Frydryszak. Kolejna wspaniała książka autorki. Poprzednia, która mnie zachwyciła to Służące.
Treść wywołała we mnie falę wspomnień. Przed kilkoma dekadami spędzałam każde ferie, każde wakacje u ukochanej babci na wsi. Babcia, złota kobieta, bardzo doświadczona przez życie, wiele mi o sobie i swojej rodzinie, mamie, rodzeństwie opowiadała. Do dziś pamiętam te historie, czuję zapach pieczonego przez babcię chleba, czy smażonych powideł. Ehh to były casy, to byli ludzie, zupełnie różni od większości ludzi żyjących teraz.
Chłopki nie są książką, której celem jest wzruszanie czytelnika. Jednak jestem przekonana, iż wiele osób, w tym i ja, mocno się ta lekturą wzruszy.
Autorka w mistrzowski sposób przedstawia szeroko pojęta historię kobiet ze wsi. Jest to także cegiełka uzupełniająca bibliotekę historii społecznej Polski.
Bazując na wspomnieniach, listach, zdjęciach, pamiętnikach, artykułach prasowych Kuciel Frydryszak stworzyła mistrzowską książkę, w której głos oddaje swoim bohaterkom. To co mają one nam do powiedzenia w wielu osobach wywoła falę wspomnień, ale w wielu także wielkie zdziwienie.
Wspomniałam, że moja ukochana babcia wiele mi o sobie, swojej rodzinie opowiadała. Jednak będąc dzieckiem nad motywami, konsekwencjami nie zastanawiałam się. Dopiero teraz, wiele lat po jej śmierci, w trakcie lektury Chłopek pewne fakty powiązałam i nie ukrywam wiele zrozumiałam, m.in. czasami dziwne zachowanie babci.
Chłopki to arcyciekawa, doskonała merytorycznie książka, która ma także aspekt uświadamiający, jak na przestrzeni kilku dekad, maksymalnie 100 minionych lat, zmieniło się nasze społeczeństwo, jego decyzje, możliwości, jak zmieniły się same kobiety, jakiej zmianie uległo ich życie. W wielu kwestiach szokujące zmiany. Polecam. Mistrzowska i zdecydowanie warta przeczytania książka.

1 komentarz:

  1. Zastanawiałam się nad tą książką, po tej rekomendacji na pewno ją przeczytam. Też miałam taką babcię na wsi... :)

    OdpowiedzUsuń

Bez czytania będą usuwane komentarze zawierające spamy, linki do innych blogów. Mój blog, to nie słup ogłoszeniowy.