środa, 14 grudnia 2011

Die grossen Schlachten der Antike- K. DeVries, M. Dougherty, R.S. Rice, K. Schuler

Wydawnictwo Theiss, Twarda oprawa, Język niemiecki, liczne ilustracje,  224 s., Moja ocena 6/6
Wspominałam, że jestem zakochana w historii, szczególnie tej antycznej. Mam sporą biblioteczkę różnych pozycji dot. tego tematu, ale zawsze staram się wyszperać nowe. Jak każdy chyba mol książkowy i pasjonat danego tematu, nigdy nie mam wystarczającej ilości książek na pasjonujący mnie temat.
Dosyć długo polowałam na tą książkę i w końcu udało mi się ją zdobyć, z czego jestem przeszczęśliwa i tą radością muszę podzielić się z wami tutaj. 
Jest to praca zbiorowa kilkorga historyków, takie kompedium najsłynniejszych i najważniejszych bitew okresu starożytności.
Mamy tu opisane m.in.:
  • bitwę pod Kannami, która miała miejsce w 216 r. p.n.e. i była największym zwycięstwem Hannibala w trakcie wojen punickich. Bitwa okazała się największą klęską militarną w całej historii Rzymu. Senat rzymski zszokowany tak ogromną porażką w polu powrócił do strategii unikania walnych bitew na terenie Italii. 



    • bitwy dzięki którym Aleksander Wielki pokonał odwiecznego greckiego wroga- Persów, autorzy opisali m.in. bitwę pod Hydaspes z 326 r. p.n.e., wg. wielu historyków bitwa ta była największym militarnym i strategicznym wyczynem Aleksandra Macedońskiego, a w bitwie tej zginął ukochany koń Aleksandra-Bucefał. Poniżej mozaika przedstawiająca Aleksandra na Bucefale podczas bitwy pod Issos.
      • największe bitwy Cezara m.in. bitwę pod Alezją, która miała miejsce w 52 r. p.n.e. podczas podboju Galii przez Juliusza Cezara i była największą w historii antycznej bitwą oblężniczą. W  wyniku tej bitwy, zakończyło się jedno z największych powstań jakie kiedykolwiek wybuchło na terenach Galii. Do niewoli trafiło ok. 1 mln. osób, dowódca galijski Wercyngetoryks trafił do więzienia na kilka lat, by potem w triumfie w Rzymie zostać uduszonym. To zwycięstwo miało ogromny wpływ na dalsze losy Galii. Mimo kolejnego buntu w 51 roku p.n.e., z którym Cezar poradził sobie szybko, nigdy już nie doszło do takiego wielkiego buntu, może z wyjątkiem tego w czasie upadku Imperium. Cezar dowiódł wielkiego kunsztu wojennego i potwierdził, że jemu ciągle towarzyszy szczęście.Ponizej symulacja bitwy z polskojęzycznej pozycji.

      • bitwę pod Salaminą, która miała miejsce w 480 r. p.n.e. i była jedyna morską bitwą między flotami grecką i perską. Bitwa ta jest uznawana przez historyków za jedną z tych, które zmieniły obraz także dzisiejszego świata i porównywana jest do  o kilkanaście wieków póżniejszej -bitwy pod Wiedniem.
      • bitwę pod Kadesz między wojskami egipskimi, a hetyckimi (XIV/XIII w. p.n.e.) i wiele innych słynnych bitew. 
      Łącznie w książce znajduje się szczegółowa charakterystyka 20 bitew, bitew, które decydowały o losach całych narodów i o dalszej historii ówczesnego świata.  Książka jest o tyle ciekawa, że są to nie tylko suche opisy bitew i charakterystyka dowódców, ale także symulacje komputerowe ustawień poszczególnych armii, rekonstrukcje uzbrojenia żołnierzy, którzy w danej bitwie brali udział i wiele innych ciekawostek i informacji. Poniżej zamieszczam kilka przykładowych stron z omawianej pozycji.


      Na końcu książki autorzy umieścili bardzo ciekawą i szczegółową bibliografię, dzięki której można szperać dalej i poszerzyć swoja wiedzę. Jeżeli interesuje was antyczna historia i jej wpływ na pożniejszą  (także naszą) historię gorąco zachęcam do kupna książki. Mój egzemplarz jest w języku niemieckim, ponieważ jestem głównie niemieckojęzyczna, ale sądzę, że pozycja ta została lub lada moment zostanie przetłumaczona także na inne języki.

      Brak komentarzy:

      Prześlij komentarz

      Bez czytania będą usuwane komentarze zawierające spamy, linki do innych blogów. Mój blog, to nie słup ogłoszeniowy.