poniedziałek, 21 listopada 2016

Zostaw mnie - Gayle Forman

Wydawnictwo Prószyński i S-ka, Moja ocena 4,5/6
Nadspodziewanie dobra i mądra powieść.
Bohaterką jest Meredith, matka dwójki przedszkolaków, żona zapracowanego muzycznego archiwisty (obojętnie czym charakteryzuje się ten zawód), kobieta, która cały czas żyje w Nowym Jorku w niewyobrażalnym pędzie. Pewnego dnia to się na niej mści. Organizm daj wyraźny znak, kobieta dostaje zawału, nagle, niespodziewanie. Wszystkie początkowe objawy kładzie na karb zmęczenia lub niestrawności. Kto w wieku 43 lat jest przygotowany na to, iż dopadnie go zawał? Nikt.
Meredith trafia do szpitala, ociera się o śmierć. Po ok. 2 tygodniach wraca do domu, gdzie teoretycznie powinna dochodzić do siebie...w ciszy, spokoju. Tak, dobrze tak powiedzieć. Udziałem Meredith staje się wszystko, tylko nie spokój i odpoczynek.
Gdy czytałam o tym, jak wygląda "rekonwalescencja" Meredith, miałam okazję krzyczeć ze złości. Moim zdaniem i tak długo wytrzymała. Jednak wszystko ma swoje granice. Pewnego dnia Meredith nie wytrzymuje, ucieka. Kobieta robi to na co wiele z nas ma w skrytości ducha ochotę. Dokąd ucieka, co się dalej dzieje, tego nie zdradzę. Zachęcam za to do sięgnięcia po tę niebanalna książkę.
To moje pierwsze spotkanie z twórczością Forman. Początkowo nie wiedziałam czego się spodziewać. Opinie, jakie czytałam o jej wcześniejszych książkach, nastawiały mnie raczej na powieść lekką, może nawet odrobinę młodzieżową. A tu taka, niezwykle pozytywna niespodzianka.
Ponieważ tym razem czytelnik to inna grupa docelowa niż w przypadku wcześniej wydanych książek tej autorki, podejrzewam, że nie wszystkim Zostaw mnie przypadnie do gustu.
Sporo osób sięgnie po tę powieść z rozpędu, skuszone nazwiskiem autorki.
Wielu osobom opowieść o jednej z nas - marce, żonie, kobiecie przypadnie do gustu, wielu jednak będzie rozczarowanych.
Ja jestem bardzo zadowolona z tej lektury. Zostaw mnie to wielowątkowa, mądra, momentami zmuszająca do zadumy, ale i bawiąca świetnymi dialogami opowieść. Warto po nią sięgnąć, warto przeczytać i przemyśleć kilka spraw z własnego życia.
 

3 komentarze:

  1. Dobrze, że powieść zawiera także mądre przesłania, którą mogą zostać z czytelnikiem na dłużej. Proza Forman nadal przede mną, lecz będę pamiętać o tej pozycji. Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja czytałam "Zostań, jeśli kochasz" i "Wróć, jeśli pamiętasz", podobały mi się. W sumie ciekawa jestem, jakie wrażenie zrobiłaby na mnie ta:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawa recenzja, kusi do przeczytania książki :)

    OdpowiedzUsuń

Bez czytania będą usuwane komentarze zawierające spamy, linki do innych blogów. Mój blog, to nie słup ogłoszeniowy.