czwartek, 26 października 2023

Królowa - Andrew Morton

 



Wydawnictwo Marginesy, Moja ocena 3-/6
Tym razem Andrew Morton, który zasłynął m.in. biografią Lady Diany, opowiada o Elżbiecie II. Znam wcześniejsze książki autora i niestety z żalem muszę napisać, iż Królowa jest z nich zdecydowanie najsłabszą i najmniej godną polecenia.
Znam pióro, dorobek i możliwości Mortona. Liczyłam na coś poniekąd mocnego, ostrego, a z pewnością zaskakującego, nowego. Niestety, ale niczego takiego nie otrzymałam. Królowa to zbiór mniej lub bardziej znanych faktów, plotek, informacji. Zaznaczam, iż jest to zbiór, a nie książka traktująca szeroko o swojej bohaterce.
Królowa Elżbieta II miała bogate, urozmaicone życie. Niestety, ale Morton zrobił z niego coś na kształt wyliczanki, tabelki. Kolejne fakty przewijają się przed naszymi oczyma, jeden po drugim, bez sensu, bez jakiekolwiek związku przyczynowo - skutkowego, bez żadnego (jak ja to nazywam) kleju, który scalałby wszystko w jedną sensowną całość.
Zamiast ciekawej, porywającej, wciągającej lektury mamy garść rzuconych faktów. Całość sprawia wrażenie napisanego tak sobie, be jakiejkolwiek chęci zaciekawienia czytelnika.
Autor rzuca fakty, daty, nie wiąże ich ze sobą, nie omawia. Wszystko sprawia wrażenie napisania ot tak żeby broń Boże nikogo nie urazić, nie wzbudzić żadnej najmniejszej nawet kontrowersji. Bez sensu. Jeżeli będę chciała poznać suche fakty nie muszę wydawać pieniędzy na książkę, wystarczy użyć Google.
Królowa będzie dobrą lektura tylko dla osoby, która dopiero rozpoczyna swoją przygodę z rodziną Windsorów, dla osoby, która nie czytała innych książek o Elżbiecie II i która ma niewielkie oczekiwania, co do zawartości książki. Ja mam za sobą lekturę kilku książek Andrew Mortona i kilku książek o królowej Elżbiecie II. Od Królowej oczekiwałam czegoś zdecydowanie innego i tego niestety nie dostałam. Szkoda. Była to szansa na naprawdę dobrą, mocną, ciekawą lekturę. Autor z tej szansy nie skorzystał.

1 komentarz:

Bez czytania będą usuwane komentarze zawierające spamy, linki do innych blogów. Mój blog, to nie słup ogłoszeniowy.