sobota, 28 października 2023

Pociąg do imperium. Podróże po współczesnej Rosji - Maja Wolny

 


Wydawnictwo Marginesy, Moja ocena 5,5/6
Świetny reportaż. Jakość Pociągu do imperium w ogóle mnie nie zaskoczyła. Mam za sobą lekturę wszystkich książek autorki i każda mnie zachwyciła.
Autorka to dla mnie kobieta heros, bo i inteligentna, świetnie pisząca, ale i bardzo odważna. To jedna z niewielu osób, z którymi chętnie bym się spotkała, porozmawiała. Maja Wolny po wybuchu wojny Rosji z Ukrainą przejechała trasę poczynając od Petersburga przez Moskwę, Nowosybirsk, Krasnojarsk, Tajszet, Irkuck, Jakuck i Magadan. Założę się, że prawie nikt z was nie wie, gdzie jest Magdan. Ja nie wiedziałam. Musiałam użyć wyszukiwarki.
Druga podróż Maji Wolny obejmowała to Mołdawię, Gruzję oraz niewyobrażalnie trudny, wręcz nieludzki powrót do Polski poprzez Białoruś.
Trasa, obie trasy w okresie wojny to koszmar, mimo iż Wolny w zasadzie była z daleka od frontu. Powrót z Białorusi, nawet nie wiem, co napisać. Napiszę tylko jedno, tę książkę musicie koniecznie przeczytać. Koszmar, nieludzkie....no prawie wszystko, coś niewyobrażalnego. I do tego świetne pióro co daje razem genialny reportaż.
Ta książka mną wstrząsnęła, podobnie jak odwaga autorki. O podejściu Rosjan do życia, do wojny, do Ukraińców, do innych nacji, do tego, co robi Putin, nawet nie będę pisać, szkoda mojego czasu. Nie szkoda za to czasu na lekturę Pociągu do imperium. Niesamowita, bardzo inteligentna, porażająca bezsensem zbrodni na ludziach, tych wojennych, ale i na ludzkich umysłach opowieść. To co z Rosjanami zrobił Putin to zbrodnia nie do opisania. Bohaterowie Pociągu... w jednym są zgodni, ciągle się boją, odczuwają niewyobrażalny wprost strach. Zapytacie przed czym ten strach? Odpowedź jest prosta, przed wszystkim dosłownie. Poza tym pustka, mrok, takie namacalne, nieomal fizyczne, ale i w umysłach Rosjan. Cała książka jest przerażająca, mroczna, wręcz fizycznie bolesna. Bez ustanku miałam w głowie pytanie, czy gdyby Putin odszedł teraz od władzy, umarł, wszystko jedno co, czy Rosjan, tych żyjących teraz w Rosji, dałoby się ocalić, coś zrobić z ich umysłami, postrzeganiem świata.
Polecam. Pociąg do imperium... nie mieści się w umyśle przeciętnego mieszkańca wolnego świata. To jedna z tych książek, którą powinien przeczytać każdy myślący, ciekawy świata człowiek.
Maja Wolny to genialna reportażystka i wyjątkowy obserwator. Polecam tę i inne książki autorki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Bez czytania będą usuwane komentarze zawierające spamy, linki do innych blogów. Mój blog, to nie słup ogłoszeniowy.