poniedziałek, 21 lutego 2022

Czas grzechu. Jaśminowa saga tom 1 - Anna Sakowicz


Wydawnictwo Poradnia K, Moja ocena 5,5/6
Uwielbiam sagi. Nic więc dziwnego, iż sięgnęłam po 1. tom Jaśminowej sagi. Wspaniała lektura, która porwała mnie od 1. strony i trzymała w swoich objęciach aż do końca. Nie jestem tylko zadowolona, że muszę chwilę poczekać na dostawę kolejnych dwóch tomów. Dlatego dobra rada, kupcie od razu całą trylogię. Nie będziecie jak ja musieli czekać na dostawę, gdy zjada was od środka ciekawość, co dalej.
Czas grzechu to cudowna, epicka opowieść o kilku pokoleniach rodziny Jaśmińskich. Akcja toczy się na przestrzeni kolejnych lat, dekad w trzech różnych rzeczywistościach: w Danzig,w Wolnym Mieście Gdańsku i w Gdańsku.
Nie będę wam opowiadać fabuły. Nie ma to najmniejszego sensu. Jest ona wspaniale nakreślona, wielowątkowa i zabiera czytelnika do innego, wyjątkowego świata. Nadmienię tylko, iż opowieść rozpoczyna się w 1916 roku, tuż przed odzyskaniem przez Polskę niepodległości. Koniec tego tomu to rok 1939.
Rok 1916, jak i kolejne lata były dla Polski bardzo ważne, burzliwe. Wiele się wtedy działo. Sakowicz owe wydarzenia bardzo zręcznie wplotła w dzieje rodziny Jaśmińskich. Do wydarzeń o charakterze ogólnoświatowym, istotnym dla całej Europy i odradzającej się Polski dołożyła te o mniejszym zasięgu, lokalne. Jakie? Tego dowiecie się z lektury tej niezwykłej powieści. Nadmienię tylko tyle, że sam początek książki to smutne wydarzenie dla naszych bohaterów. Ma bowiem miejsce pogrzeb syna głównego bohatera. To wydarzenie kładzie się cieniem na całym póżniejszym życiu rodziny.
To i inne wydarzenia, małej i wielkiej historii, są zręcznie poprowadzone, bogato udokumentowane, poparte opieką merytoryczną dr Jana Daniluka. Z lektury będą zadowoleni zarówno miłośnicy historii, Gdańska, jak i wielbiciele sag rodzinnych. Jaśmińscy to różnorodna, spora rodzina. To ludzie, których trudno nie polubić, mimo iż charaktery niektórzy maja ciężkie. Bardzo się z nimi zżyłam i niecierpliwie czekam na dalszy ciąg ich losów. Losy introligatora z Wrzeszcza Antoniego Jaśmińskiego oraz jego córek - Katarzyny, Julii i Stasi, oraz ich bliskich, mężów, dzieci, sąsiadów, kuzynów etc zachwycają.
Obok warstwy historycznej, bardzo ciekawie nakreślonych bohaterów, największym atutem Czasu grzechu jest cudownie oddany, wręcz magiczny klimat dawnego Gdańska. Czułam się jakbym odbyła podróż w czasie. Nie jestem mieszkanką Gdańska, ale autorka także nią nie jest. Jednak widać od razu, iż Anna Sakowicz zadała sobie mnóstwo trudu, wykonała kawał doskonałej roboty żeby na kartach książki odmalować przed nami inny świat, świat Gdańska, którego już nie ma, a który ożywa przed oczami czytelnika. Autorka zabrała mnie w wyjątkową podróż.
Z tego co wiem, kolejne tomy toczą się w następnych dekadach. W całość niezwykle zręcznie wplecione są kolejne historyczne wydarzenia, a akcja kończy się współcześnie. Jestem bardzo ciekawa dalszego ciągu. Gorąco zachęcam was do lektury Czasu grzechu. Wspaniała, doskonale opracowana, mistrzowsko napisana powieść.

 

3 komentarze:

  1. Uwielbiam tę sagę. Właśnie za chwilę na moim blogu pojawi się recenzja jej drugiej części.

    OdpowiedzUsuń
  2. Pięknie napisałaś, chętnie przeczytam, ale faktycznie wypadałoby od razu mieć wszystkie tomy:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Może kiedyś dam jej szansę...

    OdpowiedzUsuń

Bez czytania będą usuwane komentarze zawierające spamy, linki do innych blogów. Mój blog, to nie słup ogłoszeniowy.